creëer een meeslepende sfeer

Creëer een meeslepende sfeer is een belangrijk onderdeel maar ozo moeilijk. Hiermee heb je een handvat:

      1. Gebruik beschrijvende taal: Gebruik beschrijvende taal om de omgeving, personages en gebeurtenissen in je verhaal tot leven te brengen. Dit zal de lezer helpen om zich in te leven in het verhaal.
      2. Maak gebruik van zintuiglijke details: Gebruik zintuiglijke details om de lezer te laten voelen, ruiken, proeven, horen en zien wat er gebeurt in je verhaal. Dit zal de lezer helpen om zich volledig onder te dompelen in het verhaal.
      3. Creëer een stemming: Creëer een stemming die past bij het verhaal dat je vertelt. Dit kan bijvoorbeeld een gevoel van spanning, romantiek of avontuur zijn.
      4. conflict in een meeslepende sfeer
        conflict in een meeslepende sfeer

        Gebruik contrast: Gebruik contrast om de sfeer in je verhaal te versterken. Dit kan bijvoorbeeld door lichte en donkere momenten af te wisselen of door rustige en intense scènes te combineren.
      5. Laat je personages reageren: Laat je personages reageren op de sfeer in het verhaal. Dit zal de lezer helpen om zich meer betrokken te voelen bij het verhaal en om mee te leven met de personages.
      6. Gebruik muziek en geluiden: Muziek en geluiden kunnen een krachtig hulpmiddel zijn bij het creëren van een meeslepende sfeer. Gebruik muziek en geluiden om de stemming in je verhaal te versterken en om de lezer nog meer onder te dompelen in het verhaal.
      7. Gebruik symboliek: Symboliek is een krachtig hulpmiddel bij het creëren van een meeslepende sfeer. Gebruik symbolen om diepere betekenissen en lagen in je verhaal te verwerken.
      8. Laat je inspireren door de wereld om je heen: Laat je inspireren door de wereld om je heen bij het creëren van een meeslepende sfeer. Gebruik elementen uit de natuur, kunst en cultuur om je verhaal nog rijker en meeslepender te maken.

Door deze tips te gebruiken, kun je je lezers betoveren en hen volledig  onderdompelen in je verhaal.

Hoe schrijf je effectieve dialogen?

Een vrouw denkt over hoe ze effectieve dialogen moet schrijven.
Hoe moet ik een effectieve dialoog
schrijven.

Het schrijven van effectieve dialogen is een belangrijk onderdeel van het schrijfproces. 

    1. Gebruik natuurlijk taalgebruik.
      • Zorg ervoor dat je dialogen natuurlijk klinken en dat je personages praten zoals echte mensen dat zouden doen. Vermijd stijve of onnatuurlijke taal.
    2. Laat je personages verschillend praten
      • Elk personage is uniek en heeft zijn eigen stem. Zorg ervoor dat elk personage op zijn eigen manier praat en dat hun manier van spreken past bij hun persoonlijkheid.
    3. Gebruik lichaamstaal en non-verbale communicatie
      • Dialogen bestaan niet alleen uit woorden, maar ook uit lichaamstaal en non-verbale communicatie. Laat zien hoe je personages bewegen, gebaren maken en reageren op wat er gezegd wordt.
    4. Gebruik subtekst
      • Subtekst is wat er tussen de regels door wordt gezegd. Het is de onderliggende betekenis van wat er wordt gezegd. Gebruik subtekst om spanning op te bouwen en om de lezer meer inzicht te geven in de personages en hun motivaties.
    5. Vermijd info-dumps
      • Info-dumps zijn lange stukken tekst waarin veel informatie wordt gegeven. Ze kunnen het tempo van je verhaal vertragen en de lezer afleiden. Probeer info-dumps te vermijden door informatie op een natuurlijke manier in je dialogen te verwerken.
    6. Gebruik conflict in je dialogen
      • Conflict is een belangrijk onderdeel van elk verhaal. Gebruik conflict in je dialogen om spanning op te bouwen en om de lezer geboeid te houden.

Hoe bouw je een spannende plot op?

Het opbouwen van een spannende plot is een belangrijk onderdeel van het schrijfproces. Hier zijn enkele tips om je te helpen bij het opbouwen van een spannende plot:

Hoe ontwikkel je je personages
Hoe ontwikkel je je personages
  1. Begin met een sterke opening: Zorg ervoor dat je verhaal begint met een sterke opening die de aandacht van de lezer trekt en hen nieuwsgierig maakt naar wat er gaat gebeuren.

  2. Creëer conflict: Conflict is de motor van elk verhaal. Zorg ervoor dat er iets op het spel staat voor je personages en dat er obstakels zijn die ze moeten overwinnen.

  3. Gebruik cliffhangers: Cliffhangers zijn een geweldige manier om spanning op te bouwen en de lezer aan het verhaal te binden. Eindig elk hoofdstuk of elke scène met een onverwachte wending of onopgelost probleem.

  4. Varieer het tempo: Een goed verhaal heeft zowel snelle als langzame momenten. Varieer het tempo van je verhaal om de lezer geboeid te houden.

  5. Gebruik verrassingen: Verrassingen zijn een geweldige manier om de lezer op het puntje van hun stoel te houden. Zorg ervoor dat er onverwachte wendingen en verrassingen in je verhaal zitten.

  6. Bouw spanning op: Spanning is essentieel voor een spannend verhaal. Bouw de spanning langzaam op door middel van kleine hints en aanwijzingen, en laat deze vervolgens tot een climax komen.

  7. Gebruik emotie: Emotie is een krachtig hulpmiddel bij het opbouwen van spanning. Laat je personages worstelen met hun emoties en laat zien hoe deze hun acties beïnvloeden.

  8. Gebruik subplots: Subplots zijn kleinere verhaallijnen die parallel lopen aan de hoofdplot. Ze kunnen helpen om de spanning op te bouwen en de lezer geboeid te houden.

  9. Gebruik flashbacks en flashforwards: Flashbacks en flashforwards zijn een geweldige manier om spanning op te bouwen en de lezer meer inzicht te geven in de personages en hun motivaties.

  10. Laat je personages groeien: Laat je personages groeien en veranderen gedurende het verhaal. Dit zal de lezer meer betrokken maken bij het verhaal en hen laten meeleven met de personages

Hoe ontwikkel je je personages?

Het ontwikkelen van personages is een belangrijk onderdeel van het schrijfproces. Hier zijn enkele handvatten om je te helpen bij het ontwikkelen van je personages:

  1. Maak een lijst voor de personages

    Maak een lijstje: Maak per persoon een lijstje met eigenschappen, zowel uiterlijke als innerlijke kenmerken. Dit helpt je om een duidelijk beeld te krijgen van wie je personage is en hoe hij of zij eruit ziet.

  2. Bepaal de eigenschappen van je personage: Hoe kom je nou aan die specifieke eigenschappen? Denk na over wat voor soort persoon je personage is en welke eigenschappen daarbij passen. Gebruik ook zeker je fantasie.

  3. Prikkel je creativiteit: Gebruik je verbeeldingskracht om je personages tot leven te brengen. Denk na over hun achtergrond, hun dromen en verlangens, en hun angsten en onzekerheden.

  4. Kies een emotie: Kies een emotie die centraal staat in het leven van je personage. Dit kan bijvoorbeeld liefde, angst of woede zijn. Deze emotie zal de drijvende kracht zijn achter de acties van je personage.

  5. Zie jezelf als inspiratiebron: Gebruik je eigen ervaringen en gevoelens als inspiratie voor je personages. Dit zal ze meer diepgang en realisme geven.

  6. Gebruik een vergrootglas: Zoom in op kleine details om je personages meer diepgang te geven. Denk bijvoorbeeld aan hun manier van spreken, hun lichaamstaal of hun kledingkeuze.

  7. Doe onderzoek: Doe onderzoek naar de wereld waarin je personages leven. Dit zal je helpen om een realistische en geloofwaardige wereld te creëren voor je personages.

  8. Introduceer je personage: Zorg ervoor dat de lezer snel een duidelijk beeld krijgt van wie je personage is. Dit kun je doen door ze op een interessante manier te introduceren in het verhaal.

 

dedication is een toewijding of een opdracht

Een dedication is een toewijding of een opdracht aan iemand of iets. Het kan worden gebruikt om iemand te eren of te bedanken, of om een specifiek doel of doelstelling te bereiken. In deze blogpost zullen we het hebben over het gebruik van een dedication en hoe het kan helpen bij het bereiken van succes.

voorbeeld: dedecation of toewijding uit 'Na al die jaren'
voorbeeld: dedication of toewijding uit ‘Na al die jaren’

Een dedication kan op verschillende manieren worden gebruikt. Het kan worden gebruikt als een persoonlijke verklaring van toewijding aan een bepaald doel of doelstelling. Bijvoorbeeld, iemand die zich inzet voor het behalen van een diploma of het bereiken van een bepaalde carrièredoelstelling kan een dedication schrijven om zichzelf te motiveren en te herinneren aan hun doelen.

Ook kan een dedication worden gebruikt om iemand anders te eren of te bedanken. Bijvoorbeeld, een auteur kan een boek opdragen aan een mentor of familielid die hen heeft geholpen bij het schrijven van het boek. Een muzikant kan een album opdragen aan een overleden vriend of familielid als eerbetoon aan hun leven en invloed.

Een dedication is een toewijding of een opdracht.

Het gebruik van een dedication kan helpen bij het bereiken van succes door motivatie en focus te bieden. Door jezelf eraan te herinneren waarom je iets doet en wie je wilt eren of bedanken, kun je gemotiveerd blijven om je doelen te bereiken. Een dedication kan ook helpen om je focus te behouden door je eraan te herinneren wat belangrijk is en waar je naartoe werkt.

 

Er zijn verschillende manieren om een dedication te schrijven. Het kan zo eenvoudig zijn als het schrijven van een paar zinnen of zo uitgebreid als het schrijven van een heel hoofdstuk. Het belangrijkste is dat de dedication oprecht en betekenisvol is voor de persoon die hem schrijft.

Bij het schrijven van een dedication is het belangrijk om duidelijk te zijn over wat je wilt zeggen. Denk na over wie je wilt eren of bedanken en waarom. Schrijf vervolgens je gedachten op in duidelijke en beknopte taal. Probeer emotie en persoonlijkheid in je woorden te brengen om de lezer te raken.

Een andere manier om een dedication te gebruiken is door het opnemen ervan in een project of werk. Bijvoorbeeld, als je een boek schrijft, kun je een dedication opnemen aan het begin van het boek om de lezer te laten weten wie je wilt eren of bedanken. Als je een muziekalbum maakt, kun je een dedication opnemen in de liner notes om de mensen die je hebben geholpen bij het maken van het album te bedanken.

Het gebruik van een dedication kan helpen bij het bereiken van succes door motivatie en focus te bieden. Door jezelf eraan te herinneren waarom je iets doet en wie je wilt eren of bedanken, kun je gemotiveerd blijven om je doelen te bereiken. Een dedication kan ook helpen om je focus te behouden door je eraan te herinneren wat belangrijk is en waar je naartoe werkt.

In conclusie, een dedication is een krachtig hulpmiddel dat kan worden gebruikt om motivatie en focus te bieden bij het nastreven van succes. Of het nu gaat om het eren van iemand anders of het bereiken van persoonlijke doelen, een dedication kan helpen om ons eraan te herinneren wat belangrijk is en ons gemotiveerd houden om onze dromen na te streven.

Wat lezen we meer: Misdaad- of romantische verhalen?

Wat lezen we meer: Misdaad- of romantische verhalen?

Misdaad en romantische verhalen zijn populaire boekgenres.
Volgens Emerce waren romantische verhalen en luisterseries het meest populair onder Nederlanders in 2022. In 2021 luisterden Nederlanders veel meer naar misdaad en thrillers. Echter, in 2022 zochten ze op grote schaal toevlucht in romantische verhalen, romans en literatuur. Misdaad bleef echter ook populair en verovert nog steeds een mooie tweede plaats.

Een onderzoek uitgevoerd door Statista in 2018 toonde aan dat het meest gelezen genre in Nederland het thriller-fictiegenre was. Meer dan 35 procent van de respondenten gaf aan dat ze regelmatig thrillers lazen. Poëzie was minder populair, met iets meer dan vijf procent van de respondenten die aangaven dat ze minstens één keer per maand poëzie lazen.

Het is belangrijk om te onthouden dat leesvoorkeuren kunnen veranderen naarmate de tijd verstrijkt. Wat populair is in een bepaald jaar misschien niet hetzelfde is als wat populair is in een ander jaar. Bovendien kunnen leesvoorkeuren variëren afhankelijk van persoonlijke smaak en interesses.

Een sterk misdaadverhaal met een onverwacht einde.

 

 

‘De Gesloten Cirkel Deel I’ van Jos Heijmans is een spannend verhaal. (Epub) 

Het aantal bladzijden van een boek

Het aantal bladzijden van een boek kan een belangrijke factor zijn bij het kiezen van een boek om te lezen. Sommige mensen geven de voorkeur aan dikke boeken met veel pagina’s, omdat ze het gevoel hebben dat ze meer waar voor hun geld krijgen. Anderen geven de voorkeur aan dunne boeken, omdat ze sneller te lezen zijn en minder intimiderend kunnen zijn.

Het aantal bladzijden van een boek kan ook invloed hebben op de leeservaring. Een dik boek kan bijvoorbeeld meer ruimte bieden voor karakterontwikkeling en plotwendingen, terwijl een dun boek vaak meer gericht is op één specifiek verhaal of idee. Bovendien kan het aantal bladzijden van invloed zijn op de hoeveelheid informatie die wordt gepresenteerd, wat belangrijk kan zijn voor non-fictie boeken.

Er zijn verschillende manieren waarop uitgevers het aantal bladzijden van een boek kunnen beïnvloeden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor een groter of kleiner lettertype, of voor meer of minder witruimte op de pagina. Ook het formaat van het boek kan van invloed zijn op het aantal bladzijden; een pocketboek heeft bijvoorbeeld vaak meer pagina’s dan een hardcover editie van hetzelfde boek.

Het is belangrijk om te onthouden dat het aantal bladzijden van een boek niet altijd een goede indicator is voor de kwaliteit of de inhoud van het boek. Sommige geweldige boeken hebben slechts een paar honderd pagina’s, terwijl andere minder interessante boeken veel meer pagina’s kunnen hebben. Uiteindelijk gaat het erom wat je als lezer zoekt in een boek en wat je leesvoorkeuren zijn.

In conclusie, het aantal bladzijden van een boek is slechts één aspect om te overwegen bij het kiezen van een boek om te lezen. Het is belangrijk om ook andere factoren in overweging te nemen, zoals het onderwerp, de schrijfstijl en de recensies van andere lezers. Door al deze factoren mee te wegen, kun je een weloverwogen keuze maken en hopelijk een geweldig boek vinden om te lezen!

‘Kunst, Kaarten en Kogels’ van Hans Boin heeft 90.140 bladzijden. (epub versie)

‘Na al die jaren’ook van Hans Boin heeft  87.388 blad zijden. (voor Kindle)

De titel van een boek

De titel van een boek: het belang van een goede eerste indruk

een boek bekijken na het lezen van de titel.

Als je ooit in een boekwinkel of bibliotheek hebt rondgelopen, weet je dat er honderden, zo niet duizenden boeken zijn om uit te kiezen. Dus hoe beslissen lezers welk boek ze gaan oppakken en lezen? Een van de eerste dingen waar ze naar kijken, is de titel van het boek.

De titel van een boek is als een eerste indruk – het is het eerste wat een lezer ziet en het kan bepalen of ze geïnteresseerd zijn in het lezen van het boek of niet. Een goede titel kan nieuwsgierigheid opwekken, emoties oproepen en de aandacht trekken. Het kan ook een idee geven van waar het boek over gaat en wat voor soort verhaal de lezer kan verwachten.

Maar hoe kies je een goede titel voor een boek? Hier zijn enkele tips:

  • Houd het kort en krachtig: Een lange, ingewikkelde titel kan moeilijk te onthouden zijn en kan potentiële lezers afschrikken. Probeer een titel kort en pakkend te houden.
  • Maak het relevant: Zorg ervoor dat de titel relevant is voor het verhaal dat je vertelt. Het moet een idee geven van waar het boek over gaat zonder te veel weg te geven.
  • Wees creatief: Probeer creatief te zijn met de titel. Gebruik woordspelingen, alliteratie of rijm om het interessanter te maken. Kijk eens naar deze titels.
  • Test het uit: Vraag vrienden, familieleden of collega-schrijvers om hun mening over de titel. Zien ze het in de boekhandel liggen? Zou het hun aandacht trekken?

Het kiezen van de juiste titel voor je boek is belangrijk omdat het de eerste indruk is die je maakt op potentiële lezers. Neem de tijd om een pakkende, relevante en creatieve titel te bedenken die de aandacht trekt en nieuwsgierigheid opwekt. Want zoals het gezegde luidt: “Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.”

 

Welk boek had de grootste impact op mij/je

Het lezen van boeken verrijkt je geest, zeggen ze, dat klinkt oubollig maar het is wel zo. Door het lezen van een verhaal ga je of ging ik in het verhaal meedoen en je fantasie kan lekker op hol slaan.
Ik ga nu over mijzelf praten, mijn ervaring is totaal niet maatgevend.

Jeugdboeken

Een van de eerste boeken of verhalen die ik ooit heb gelezen

Belfoor en Bonnevue - De twee goede reuzen
Belfoor en Bonnevue – De twee goede reuzen

waren “Pinkeltje” van Meneer Dick Laan zoals Pinkeltje over hem sprak. 

Een ander boek  “Belfloor en Bonnevu – De twee goede reuzen” van A (Anton). M. Hildebrand. Uitgegeven in 1961 dat is het jaar dat ik zeven werd. Ik realiseer me nu dat ik dat boek toen nog niet goed kon lezen. Ik kan me ook niet meer herinneren wanneer dan wel. Maar het maakte wel indruk op mij.

Pinkeltje in Madurodam
Pinkeltje in Madurodam

Van Pinkeltje waren er een heleboel boeken, De mooiste vond ik “Pinkeltje in Madurodam” Mijn Oma en Opa woonden er heel dicht bij en soms, nam mijn oma mij mee naar Madurodam. Wat een feest. Ik keek ook in alle huisjes of Pinkeltje daar nog was of dat hij weer in een vrachtwagen zat en een auto ongeluk zag. Hij wilde gelijk gaan helpen, net op het nippertje zag dat het allemaal poppen waren. Toen mijn kinderen nog klein waren, heb ik ze voor het slapen een verhaaltje voorgelezen. Het heeft hun niet aan het lezen gebracht.
Maar goed!

Daarna kwamen ‘De Twee Goede Reuzen’: Ze woonden ook in een reuze huis en daar was ook nog iemand die de boel schoonmaakte. Namen? Geen idee meer. Maar hun avonturen vond ik wel erg spannend. Een lange tijd heb ik dan ook in reuzen gelooft, totdat ik … “Pietje Bell” van Chr. van Abcoude ging lezen. Een zeer ondeugende jongen die veel kattenkwaad kon uithalen, vooral bij de buurman een drogist met meneer Geel, of ben ik nou met Dik Trom in de war. Dat was mijn jeugd. 

Literatuur

Vervolgens mijn middelbare school:  toen leerde ik zeilen van mijn oom Piet, dus ik haalde allerlei zeilboeken. Hoe werden ze gebouwd en bij wie.
Het boek van Thor Heyerdaal, die met een houtenboot van Noorwegen naar Zuid-Amerika voer, maar het helaas niet redde.  Voor Nederlandse literatuur heb ik veel verschrikkelijke boeken (in 4 talen) moeten lezen en ik wil er ook niet meer aan worden herinnerd. 25 boeken voor Nederlands: 20 voor de lijst uit elke periode een paar en vijf boeken voor een scriptie. Ik koos Simon Vestdijk, omdat ik niet van zijn boeken hield. Ik weet nog dat ik “Ivoren wachters” Hier bedoeld hij de tanden mee. oh.. verschrikkelijk. Dus ook de negatieve ervaring van onder andere dit boek heeft mij gevormd tot de man die ik nu kan zijn. 

Ivoren wachters - Simon Vestdijk
Ivoren wachters – Simon Vestdijk

Deel jouw boek en waarom maakte dat zo’n impact.

 

Welke persoonsvorm en waarom

Welke persoonsvorm en waarom?

Welke persoonsvorm en waarom

In welke persoonsvorm schrijf je een boek en waarom? Even terug naar de basis of lagere school. Terug naar rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde (vooral topografie) en naar TAAL. Nu niet even over de t’s en d’s, ook niet over de tegenwoordige of verleden tijd. Maar de ik, jij, hij(zij), wij jullie en zij (meervoud) Je kent vast nog de rijtjes, ik loop, jij loopt, hij loopt, wij, jullie en zij lopen allemaal. Het gaat vooral om de ik en hij vorm. Ik is de eerste persoon in enkelvoud en hij is de derde persoon enkelvoud. Voor een aantal auteurs is het makkelijker werken vanuit de eerste persoon.

“Ik, Yvonne van Kampen, ben nu 22 jaar en ik sta voor de klas van een basisschool. Elke dag is een beproeving met die kleine dreumesen.”

Zo begint een verhaal. Uit deze zin weet je gelijk hoe de hoofdpersoon heet, hoe oud ze (haar naam is vrouwelijk) is en wat ze voor werk doet. Deze manier is veel makkelijker om een boek vol te schrijven. Het denken kan je ook gewoon vertellen.

Als de schoolbel gaat, staan alle kinderen op. “Jongens en meisje, als jullie straks thuis zijn, vraag aan mamma of pappa dat je het jeugdjournaal wilt zien, morgen gaan we daar over praten. Oké?”

De hele klas roept door elkaar “Ja juf Yvonne,” en ik moet voetballen, of ik moet zwemmen. “Ga maar naar huis, tot morgen.” Ze ruimt haar spullen op en stopt een paar boeken in haar tas. Net als ze de klas uit wil lopen, voelt ze een windvlaag. Ze stopt en kijkt naar de ramen. Eentje staat nog op een kier.

Je voelt al gelijk het verschil, de eerste persoon is directer, je ziet en voelt gelijk wat er gebeurt. In de derde persoon kijk je -als het ware- op afstand wat deze handelingen. Eigenlijk is het gewoon een gevoelskwestie wat vind je prettiger om te schrijven.